Funkcjonalność pozytywnych emocji wyjaśnia teoria pozytywnej
emocjonalności Barbary Fredrickson. Przeciwstawia się koncepcjom, które
wyjaśniają znaczenie negatywnych emocji w funkcjonowaniu jednostek. Teoria ta
zakłada, iż wszystkie pozytywne emocje są budulcem zasobów osobistych, że
rozbudowują wszelkie indywidualne style myślenia i działania. Taka specyficzna
tendencja do działania może być wynikiem procesu psychologicznego, który w
określonej sytuacji ogranicza się do korzystania z osobistych stylów myślenia i
działania. Pozytywne emocje poszerzają chwilowy zakres działań jednostki o
zestaw różnych działań i myśli, które w swobodny sposób docierają do naszej
głowy. Są to emocje takie, jak na przykład radość, zainteresowanie,
zadowolenie, miłość, czy duma.
Radość poszerza ludzkie zachowanie przyjmując formę chęci do
aktywności, dzięki której odczuwamy przyjemność, przekraczamy swoje granice,
jesteśmy twórczy i pomysłowi.
Zainteresowanie sprawia, iż mamy chęć do podejmowania nowych wyzwań, zbierania
doświadczeń, że chcemy testować rzeczywistość. Z kolei zadowolenie sprawia, że,
czujemy się dobrze w aktualnej sytuacji życiowej, jesteśmy usatysfakcjonowani
perspektywą dalszych działań. Duma pojawia się w momencie osiągnięcia jakiegoś
celu, zachęca do dzielenia się swoimi sukcesami z innymi, wzbudza poczucie
kompetencji w osiąganiu kolejnych celów. Miłość, jako „mieszanka” pozostałych
emocji wyraża się pod postacią bliskich, ciepłych, bezpiecznych relacjach, w
których powielane mogą być wszystkie wyżej wymienione zachowania.
Tendencje te są reprezentacją pozytywnych emocji. Poszerzają
one wzorce myślenia i działania, które są indywidualne. Tendencje te są
budulcem permanentnych zasobów osobistych, z których jednostka może korzystać w
toku swojego dalszego życia. Przeżywanie emocji pozytywnych jest adaptacyjne,
dlatego, że uaktywnia konkretne strategie regulujące negatywne emocje, czyli
pozytywne emocje mogą systematyzować następstwa emocji negatywnych. Dodatkowo
emocje pozytywne niwelują i osłabiają skutki doświadczeń i wydarzeń życiowych,
w których pojawiają się emocje negatywne.
Bibliografia: Fredrickson, B. L. (2001). The role of
positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of
positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218–226.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz